Van Dunedin via het zuiden Wanaka. - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van MathijsenJohanna - WaarBenJij.nu Van Dunedin via het zuiden Wanaka. - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van MathijsenJohanna - WaarBenJij.nu

Van Dunedin via het zuiden Wanaka.

Door: Johanna

13 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Al een tijdje weten we dat de gordel achterin niet goed werkt (degene die wij gebruiken en niet die van Lieke). Maar toch iets om te laten repareren, want dat hij bij het naar voren leunen los laat hoort ook niet helemaal. Maar helaas, een public holiday en dus geen hulp, we proberen het later maar weer.

Na de rit naar Dunedin was lang maar prima. Onderweg hebben we lekker geluncht bij een tentje waar we eigenlijk alleen koffie zouden drinken, maar Lieke was zo lekker aan het spelen dat we maar zijn blijven hangen. De volgende dag (donderdag 7-2) zouden we naar het schiereiland Otago Peninsula rijden in de hoop dat we pinguïns, zeeleeuwen en Albatrossen zouden zien. We begonnen de ochtend met een kleine wandeling en reden daarna naar Allison Beach, daar zouden vaak zeeleeuwen zijn. We boften, het pad naar het strand werd zelfs al versperd door een zeeleeuwen gezin. We liepen even over het strand en reden vervolgens verder het schiereiland op omdat we ook nog een boottocht hadden geboekt. Het was laag water en de wind stond richting land, deze combinatie zorgde voor enorme golven in de baai. Zo gebeurde het ook dat Lieke bij golf 3 van het voordek afwilden en nog 3 golven doodsbang was en alleen maar riep dat ze naar huis wilde. Als je dan weet dat de tocht een uur duurt dan heb je flink wat zeilen bij te zetten om haar gerust te stellen. Uiteindelijk (zelf half zeeziek omdat ze veilig in de kajuit wilde blijven zitten) kwamen we gelukkig na een uur varen weer bij de aanlegsteiger. De pinguïntocht die volgde was een groter succes, al zagen we dan geen pinguïns in het wild. Het was in ieder geval lopend en niet weer op een boot.

Vanaf Dunedin zijn we de Southern Scenic Route gaan rijden. Inmiddels weer bellend voor de gordel nadat we een dealer hadden opgezocht. Gelukkig maar want dit bleek ons later op de dag een rit terug naar Dunedin te besparen (de gordel was namelijk niet op voorraad). Inmiddels hebben we zelf wel een passende oplossing gevonden, de gordel zit namelijk vast met het slot van de pack safe, dit betekent alleen wel dat we steeds in en uit de gordel moeten klimmen omdat hij dus echt vast zit.

We stopten onderweg bij een DOC camping. Het zijn overheidsbeheerde campings en zeer goedkoop, maar ook veelal zonder douche (zo ook de onze). Heerlijk als Lieke er dan uitziet als een varkentje dat een middag in de modder heeft doorgebracht na een strandbezoek van slechts 20 minuten... Aan de andere kant is koken in je eigen campervan, opgevreten worden door sandflies en back to basic gaan ook wel een keer leuk!

De volgende dag zijn we naar Te Anau gereden met onderweg wat stops bij Catherdal Caves en de supermarkt. Einde van de middag kwamen we aan en speelde Lieke nog lang in de speeltuin. Lekker dat we met de campervan aan de speeltuin gegrensd stonden!

Zondag 10-2, vandaag nemen we snelweg SH94 naar Milford Sound. Er staat snelweg, maar we reden veelal niet harder da 60 omdat het uitzicht gewoonweg te mooi was om harder te gaan. We stapten op verschillende punten uit, want ja de Lonely Planet geeft dat toch niet voor niets aan en bovendien hadden we de hele dag uitgetrokken voor de tocht van slechts 120 km.

Maandag 11-2 zijn we met de boot door Milford Sound gaan varen. Het is hier wederom een dag met redelijk mooi weer. Dat wil zeggen vooralsnog geen regen. Daarmee hebben we na de mooie dag van gisteren ook best veel geluk. Er wordt hier gesproken van een droge periode als het 6 dagen niet regent, het regent hier namelijk 200 dagen per jaar!!
Maar goed, wij de grote catamaran op, Lieke vond het prachtig. Ook het wegvaren was leuk, maar eenmaal 100 meter van de kade zei ze toch dat ze wel weer naar huis wilde. Eenmaal midden op het dek werd ze weer snel rustig en er waren genoeg mensen om haar af te leiden, gelukkig! En we hebben dolfijnen gezien, of eigenlijk 1, maar wel heel gaaf. De Sound was overigens ook heel mooi verder, een aanrader als je eens in de buurt komt.

We hebben wederom onze route aangepast en zijn dinsdag in 1 ruk naar Wanaka gereden. Hier blijven we 2 nachten zodat we morgen de wandeling richting Roys Peak konden lopen. Vandaag eerst nog even gaan kijken bij Wanakatree (net als alle andere toeristen die er zijn).
De wandeling naar Roys Peak was druk. We parkeerden de auto langs de kant van de weg en gingen op pad. Het was een ontzettende klim en alle lof voor Mathijs die Lieke (op 19 minuten na, daarna kakte ik al in), de hele 1200 meter omhoog heeft getild in de rugzak. Het was een tocht vol bewonderingswaardige en respectvolle blikken, want het was echt een helse klim. Het helpt als mensen dan ook nog hardop zeggen hoeveel respect ze hebben en dat ze het zelf niet gekund zouden hebben. De top hebben we gelaten voor wat het was, maar we zijn wel op de Saddle gekomen en hebben op de plek gestaan waar zo ongeveer de meeste foto’s in Nieuw Zeeland worden gemaakt. Het kostte ons een kleine 2,5 uur om boven te komen en met de tijdsdruk van het warmste deel van de dag (vandaag 28 graden) en Lieke haar slaapje stonden we in 5 kwartier weer beneden. Achteraf misschien gekkenwerk, maar we hebben het wel mooi gedaan :-).

Nu lekker met de benen omhoog en morgen richting Fox Glacier! Maar eerst de gordel laten maken...