Het laatste stuk Zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van MathijsenJohanna - WaarBenJij.nu Het laatste stuk Zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van MathijsenJohanna - WaarBenJij.nu

Het laatste stuk Zuidereiland

Door: Johanna

22 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Picton

Waar waren we gebleven? Ow ja, op weg naar Fox Glacier. De hele dag niets anders dan regen, regen en vooral veel hele harde regen. Pas in de avond werd het een half uur droog, uiteraard hebben we die benut om in de plassen te stampen (of eigenlijk Lieke).
De volgende dag bleek de weg naar de gletsjer dicht te zijn, vanwege de regen van gisteren. We reden door naar Frans Jozef Glacier, hier zouden we wel de valley track richting gletsjer kunnen maken. Zoals wel te verwachten was het hier nu natuurlijk wel druk, maar ach wat geeft het. Lieke werd wild van alle watervallen en wij vanwege het feit dat het wolkendek open begon te breken en we de gletsjer daardoor steeds beter konden zien. Iedereen blij dus!
Nadat we weer terug bij de campervan waren zijn we naar Hokitika gereden, daarmee wijken we wederom af van ons eerder opgestelde schema, maar lang leve de vrijheid!
In Hokitika bezochten we het nationale Kiwi centrum, beetje jammer dat er maar 2 kiwi’s rond liepen die je in het donker mocht bekijken en geen foto’s van mocht maken. Maar goed, we hebben ze gezien en er waren ook nog vissen dus Lieke ook blij. Hierna gingen we op zoek naar een camping. De eerste was vol en zo belandde we bij een voorheen psychiatrische inrichting welke compleet vervallen was. Het was duidelijk dat het vroeger een instelling was en de meeste spullen waren ook blijven staan, beetje creepy maar wij slapen toch in onze eigen campervan (anders was ik niet gebleven). De zonsondergang was er overigens wel mooi te zien en er waren meer mensen die hier kampeerden dus dat maakte dat het prima was.

Na deze nacht overleefd te hebben zijn we doorgegaan naar Punakaiki om de Pancake Rocks (voor Lieke de pannenkoekenbergen) te bekijken. Bizarre rotsformaties en met de blowholes erbij heel gaaf om te zien. ‘s Avonds aten we uiteraard pancakes, dat hoort wel een beetje bij het thema van deze dag vonden we zelf. We sliepen de nacht in Greymouth om de volgende dag (zondag 17-2) het eiland over te steken naar Kaikoura.

Maandag 18-2, we gaan walvissen spotten. In de ochtend ging Mathijs en ‘s middags mocht ik. Allebei zagen we 2 sperm whales (ja, je leest het goed). Gigantische beesten die maar voor een klein deel boven water komen en dat deel alleen is al groot! Verder zag Mathijs nog een albatros en werd ik getrakteerd op heel erg veel dolfijnen. Lieke mocht de boot nog niet op en vond dat denk ik ook niet erg, ze heeft zich het grootste deel van de dag in de verschillende speeltuinen vermaakt.

Vanaf Kaikoura zijn we de volgende dag doorgereisd naar Abel Tasman np. Een lange reis, maar als je een beetje op tijd weg gaat prima te doen. ‘s Middags hadden we nog tijd om even op het strand te zitten in Kaiteriteri.
De volgende dag zijn we naar het Abel Tasman np gegaan. Lieke werd weer op een boot gezet, maar het lijkt steeds beter te gaan. Scheelt ook dat we dicht bij de kust bleven en zeehonden zagen. Eenmaal van de boot af zijn we aan de wandel gegaan. Lieke bij Mathijs in de rugzak en ik alles voor de hele dag, aangezien er niets is te verkrijgen moesten we echt alles mee. Uiteraard gingen we niet voor een lullig stukje, maar liepen een stuk van 11 km zonder de extra ommetjes die we onderweg nog even meepakte. Tussendoor zaten we nog even bij Torrent Bay op het strand. Al met al een flinke dag wandelen met stiekem toch best veel hoogtemeters. Nu had ik nog het geluk dat mijn tas steeds lichter werd, maar voor Mathijs gold dat niet! Toen we terug wilden met de boot moesten we even geduld hebben. Iedereen zat op de boot, maar toen zat de boot vast op de bodem. Vandaag was het grootste getijde verschil van het jaar (5 meter) en het was eb... Bizar trouwens hoeveel het scheelt tussen eb en vloed, vanochtend toen we hier kwamen was het vloed. De kapitein zei dat we even geduld moesten hebben en we zouden snel los komen. Het water begon te stijgen en zou dat met zo’n 2 a 3 cm per minuut gaan doen. Hij kreeg gelijk en een half uur later waren we terug.

Na rustig te zijn opgestaan zijn we richting Golden Bay gereden, dit stond niet op de planning, maar een planning maak je immers om ervan af te kunnen wijken. Beetje jammer dat het weer alleen redelijk betrok toen we bij onze camping aan het strand kwamen. Of nou ja strand, het was vloed en het water kwam tot aan de trap naar strand toe. Lieke ging slapen en tegen de tijd dat ze wakker werd trok het weer open en was de zee inmiddels ook een stuk weggezakt. Tegen de avond was het eb en was het strand zo’n 375 meter breed! Ze speelde een tijdje heerlijk in de modder met Mathijs en tegen etenstijd zijn we eerst maar gaan douchen.

Vandaag (22-2) zijn we naar Picton gereden, omdat we morgen de boot naar het Noordereiland hebben. We realiseren ons nu des te meer dat we helaas echt al over de helft zijn, ons camperleven bevalt ons uitstekend en van ons mag het nog wel even duren. Maar goed, na een kansloze tussenstop bij een Animal Farm die maar niet open ging zijn we doorgereden naar Nelson. Daar hebben we heerlijk even op strand gezeten en geluncht om daarna de laatste 1,5 uur naar Picton te rijden. Als echte top10 members staan we wederom op een top10 holiday park.

Nu op naar het Noordereiland, Lieke is inmiddels bekend met de Haka, dus wie weet mag ze wel meedoen met de Maori ;-)

• 22 Februari 2019 - 06:17

Marjan:

Weer met veel genoegen jullie verhaal gelezen. Heel veel plezier op het Noordereiland!